Nogomet
SPORTOVI
Nogomet
Englezi odlaze u Njemačku

Trend koji donosi ogromnu zaradu: Mamić kao predsjednik Barce!

Nogometni turizam raste iz godinu u godinu i postaje važan izvor prihoda za najveće engleske i europske klubove, ali i gradove iz kojih ti klubovi dolaze.

gol expired (Foto: DNEVNIK.hr)

Najnoviji podaci govore kako je u Engleskoj u posljednjih pet godina porastao broj „nogometnih turista“ koji su svjedočili utakmicama uživo za 50.000, stoji u istraživaju VisitBritaina. Više od 800.000 posjetitelja, koji su u 2014. u Britaniju došli ponajprije zbog nogometa, potrošilo je ukupno 684 milijuna funti, što je 15 posto više u odnosu na 2010.

Najfrekventnije destinacije su sjeverozapadna Engleska i London, gdje je smještena glavnina najvećih engleskih klubova. Najveći broj turista dolazi iz ostatka Europe, ali ima ih iz cijelog svijeta. Republika Irska je na pravom mjestu (121.000), pa dolaze Norveška (93.000) i Švedska (58.000) i možda neočekivano Sjedinjene Američke Države (53.000). Najviše turista gledalo je utakmice na Old Traffordu i Emiratesu, po 109.000, potom na Anfieldu (99.000), Stamford Bridgeu (89.000) i Wembleyju (51.000). Najveći europski klubovi zarađuju ogromne svote od prodaje ulaznica, dresova, suvenira, navijačkih rekvizita i obilazaka stadiona turista koji dolaze iz inozemnih zemalja. U tome vjerojatno prednjače Real Madrid i Barcelona.

Bernabeu i Camp Nou u turističkoj ponudi

Nema točnih podataka, ali prostim okom se može zaključiti kako značajan dio stadiona na domaćim utakmica Reala i Barcelone popunjavaju turisti, posebice u njihovim međusobnim sudarima. U to smo se osobno uvjerili nekoliko puta. Turističke agencije u sklopu aranžmana nude turistima posjete stadionima, ali i utakmicama Reala i Barcelone.

S jedne strane to donosi ogromnu zaradu klubovima, no atmosfera na stadionima nije ni izbliza kakva je bila prije dvadesetak, a da ne govorimo prije tridesetak i više godina. Čuveni huk Bernabeua danas nije ni sjena dobu Juanita ili Santillane, da ne idemo do Amancija ili Genta i Di Stefana. Na Bernabeuu i Camp Nouu posljednjih desetak godina uglavnom vlada kazališna atmosfera. „Pravi“ navijači utakmice uglavnom gledaju na TV-u, dok su na stadionu većinom ljubitelji nogometa dubokog džepa i često malog znanja o samoj igri. Nogomet je postao čista industrija, no to je neka druga priča.

Dok u Englesku dolazi sve veći broj nogometnih turista, Englezi sve više odlaze u Njemačku, gdje se još uvijek može osjetiti duh prošli vremena. Najčešće destinacije Engleza su Dortmund, Gelesenkirchen i Frankfurt. Tko je gledao utakmice Borussije na Westfalenu ili Eintrachta na Waldstadionu, zna o čemu govorimo.

Barca prodaje ime stadiona za 200 milijuna eura

Osim klubova, od nogometnog turizma korist ima i privreda gradova. Hoteli, barovi, restorani, robne kuće, javni prijevoznici, taksi službe i mnoge ostale djelatnosti uzimaju svoj dio kolača.
Upravo je ovaj detalj nedavno naveo predsjednik Barcelone Josep Maria Bartomeu, braneći se od optužbi da Barcelona troši ogromne svote novca, da je u stalnim dugovima i opet dobiva povlaštene kredite od banaka dok Španjolska grca u krizi, kada je naveo koliko nogometni klub Barcelona znači za Grad Barcelonu i cijelu Kataloniju u ekonomskom smislu i koliko izravno i neizravno sudjeluje u punjenju budžeta.

Barcelona u posljednjih nekoliko godina bilježi rekordne prihode, prošle godine je probila cifru od 600 milijuna eura, a dobar dio tih prihoda dolazi od „turističkih“ djelatnosti.
Zbog svega toga Kataloncima su dodatno narasli apetiti pa se povećali potraživanja za prodaju imena stadiona. Kad su u Barceloni radili planove kako će isfinancirati obnovu Camp Noua i sportskog kompleksa, što će ih stajati oko 600 milijuna eura, prvotni je plan bio da uprihode 150 milijuna eura od prodaje imena stadiona. To je bilo prije dvije godine. Barcelona danas traži čak 200 milijuna.

Grad Zagreba imat će koristi od Dinamova plasmana u Ligu prvaka

Preostale dvije trećine troškova namirit će iz vlastitih prihoda i bankovnih zajmova.
Sličnom retorikom kao i predsjednik Barcelone često se zna poslužiti i izvršni predsjednik Dinama Zdravko Mamić, koji u kontekstu financijske pomoći Grada Zagreba Dinamu ne propušta priliku upozoriti koliku će korist imati Grad od Dinamova plasmana u Ligu prvaka. UEFA snima kratke dokumentarce u svim gradovima koje će biti domaćini ovosezonske Lige prvaka i ne može se reći da to neće biti lijepa promocija Zagreba i Hrvatske.

Protiv Arsenala i posebice Bayerna Maksimir će vjerojatno biti dobrano popunjen. Na utakmice će doći značajan broj inozemnih gostiju, znamo da Arsenal i Bayern imaju ogromne navijačke baze, ne zaostaje previše ni Olympiacos, za kojeg navija „pola Grčke“. Lako se može izračunati koliko će inozemni gosti potrošiti u Zagrebu. Nije to zanemariva svota. Dinamo je dobio milijune od Grada, ali dosta je i vratio ili će vratiti, na ovaj ili onaj način.

No, Dinamo za razliku od europskih velikana puni stadion tek jednom ili dvaput godišnjem. Isto tako puno zaostaje u marketinškom smislu. U Zagrebu već godinama nema adekvatan „fan shop“. „Modri“ od prodaje dresova i suvenira premalo zarađuju, da ne govorimo o prodaji godišnjih preplata i ulaznica. Na tom polju od svih hrvatskih klubova najviše su napravili Hajduk i Rijeka. Jedna od rijetkih stvari u kojima su Hajduk i Rijeka bolji od Dinama. Dinamo se uglavnom oslanja na zaradu od plasmana u europske kupove i posebice prodaje igrača, što mu odlično ide, no to je dosta rizična politika, jer nije siguran izvor prihoda.
 

Još brže do sportskih vijesti i prijenosa. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju

Nastavi čitati

Nastavi čitati