Košarka
SPORTOVI
Košarka
Sve je promijenio

Ovako se rađao mit: Najveće pogreške u povijesti sporta i marketinga

Prošlo je trideset godina od Jordanova dolaska u NBA ligu i rađanja košarkaških tenisica „Air Jordan“.

Godina je 1984. Dinamo je imao jednu od najcrnjih sezona u povijesti, pobjedom nad Hajdukom (3:1) u zadnjem kolu spašava „goli opstanak“ u elitnom društvu; Liverpool osvaja četvrti naslov prvaka Europe pobijedivši Romu na njezinu Olimpicu; Michel Platini odvodi Francusku do krova Europe i prvog velikog trofeja; Carl Lewis osvaja četiri zlatne medalje na Olimpijskim igrama u Los Angelesu i izjednačuje se s čuvenim Jessejem Owensom; „mršavi“ Ben Johnson na čisti talent uzima broncu na „stotki“ i odlučuje krenuti putem „mišićavih momaka“ pokraj sebe; Dražen Petrović upisuje svoj prvi nastup na olimpijadi i osvaja brončanu medalju u dresu bivše Jugoslavije i na posljetku vjerojatno najbolja studentska košarkaška reprezentacija SAD-a razvaljuje Španjolsku u olimpijskom finalu sa 96:65, a Michael Jordan krećem putem najveće košarkaške i jedne od najvećih sportskih zvijezda u povijesti.

Jordan najveća zvijezda košarkaškog turnira na OI 1984.

Patrick Ewing, Chris Mullin i Sam Perkins bili su velike nade i sjajni košarkaši, no glavna zvijezda turnira ipak je bio Jordan.
Baš na tom olimpijskom turniru počelo je stvaranje mita, pretvaranje „Gospodina Zraka“ u planetarnu zvijezdu, a američke kompanije Nike u globalni korporacijski stroj za proizvodnju sportske odjeće, koji će u kasnijim godinama nadmašiti do tada neprikosnoveni njemački Adidas.

Nike je tih godina bila brzorastuća kompanija, u deset godina povećala je prihod s tridesetak milijuna na blizu 900 milijuna dolara, no američka tvrtka još uvijek nije bila globalni igrač poput Adidasa, zaostajala je i za Conversom koji je držao „šapu“ na košarci. Prva velika Nikeova akvizicija bio je Carl Lewis, ali grozničavo su tražili jednu veliku zvijezdu iz četiri najpopularnija američka sporta.

Portland i Adidas rade najveće pogreške u povijesti sporta i marketinga

Uoči Olimpijade Portland Trail Blazersi rade najveću pogrešku u povijesti „draftova“, kao drugi po redu umjesto Jordana biraju Sama Bowieja, a Chicago Bullsi ni krivi ni dužni dobivaju Jordana i mijenjaju povijest NBA lige. Houston je prvi birao, ali oni su izabrali Hakeema Olajuwona, što se teško može nazvati velikom pogreškom, ali i oni su mogli uzeti Jordana da nisu imali začepljenu jednu nosnicu, dok je Portland imao obadvije.
Nekako u isto vrijeme Jordan pregovara sa sponzorima koje će tenisice nositi u NBA ligi.

Adidas stoji u prvom redu, no radi kobnu pogrešku, sličnu kao Portland, ali u pogledu sportskog marketinga. Zaključili su slično kao i „stručnjaci“ Portlanda da je Jordan prenizak i da bez obzira na silan talent ipak neće napraviti grandioznu karijeru. Converse je u tom trenutku u svom „portfelju“ imao dvije najveće zvijezde NBA lige, Magica Johnsona i Larryja Birda, no želio je i Jordana. Ponudili su mu 100.000 dolara godišnje, što je tada bila velika svota, no Jordan ih je hladno odbio. Nije želio nositi tenisice koje nose Magic i Bird. Htio je biti drugačiji i posebniji, a uz to i više novca.

Nike koristi priliku i rađa se 'Air Jordan'

Suosnivač Nikea Phil Knight iskoristio je situaciju i uskočio sa svojom ponudom, kasnije će se pokazati vjerojatno najboljom poslovnom odlukom u povijesti sportskog marketinga. U Nikeu su odlučili pridobiti Jordana s najvećom sponzorskom ponudom do tada: 500.000 dolara godišnje u sljedećih pet godina. S današnje distance postavili su smiješne klauzule, tipa mora imati prosjek najmanje 20 koševa po utakmici, nastupati na All Staru i slično. Uglavnom, tijekom prve sezone rođen je „Air Jordan“ s krilcima na gležnju, a ove godine Nike slavi tridesetogodišnjicu čuvenog "branda". Stajale su 65 dolara i bile su najskuplje na tržištu. Dizajnirao ih je Peter Moore.

U sportskom marketingu vrijeme se računa prije i poslije Jordana. Njegovim dolaskom u NBA ligu baš sve se promijenilo. Kako je Jordan bivao sve veća zvijezda, Nike rastao eksponencijalno i ubrzo je postao globalni igrač, a na posljetku je pretekao Adidas i postao najveća kompanija na svijetu u proizvodnji sportske odjeće. Tu titulu drži do danas i u skoro vrijeme teško da će mu je netko preoteti.

Bird: Jordan je Bog prerušen u košarkaša

Do Jordanova dolaska u NBA ligi dominirale su bijele tenisice, on je izabrao crnu i crvenu boju, iako se to isprva kažnjavalo. Svaki put kada bi obukao crne ili crvene tenise, Nike bi platio NBA ligi 5.000 dolara kazne. Nije im bilo teško, prodaja je išla tako dobro da je kazna mogla biti i deset puta veća, i ne bi uopće smetalo. Samo u prvoj godini Nike je zaradio stotinu milijuna dolara na Jordanu. Veći dio prihoda ulagao je u marketinške kampanje. Onda je došla 1986. i Jordanov nastup u Boston Gardenu (63 koša) i čuvena izjava Birda: „On je Bog prerušen u košarkaša.“

Godinu za godinu prihodi su brutalno rasli. Jasno da je i Jordanu rastao ugovor. Postao je sportaš s daleko najbolje plaćenim sponzorskim ugovorom. Nike je od 1987. svake godine izbacivao na tržište nove Air Jordan tenisice. Prava eksplozija prodaje uslijedila je nakon Jordanova legendarnog natjecanja u zakucavanju s Dominiqueom Wilkinsom, na All Staru u Chicagu 1988. Magic i Bird su 80-tih povratili popularnost košarci i NBA ligi. Tih godina igrala se najbolja košarka, bilo je najviše talenta i velikih zvijezda. Suparništvo Magica i Birda vjerojatno je najveće otkada je košarke, no Jordan je donio novu dimenziju, bio je šlag na tortu. NBA liga s Jordanom narasla je do neslućenih razmjera.

Jordan još uvijek zarađuje 100 milijuna dolara godišnje

Godine 1991. stigla je i prva Jordanova NBA titula pa još dvije, u međuvremenu i legendarni nastup „Dream Teama“ na Olimpijadi u Barceloni i okršaj s Draženom i Hrvatskom u finalu. Nakon toga kratko umirovljenje pa povratak i još tri NBA titule. „Air Jordan“ postao je globalni fenomen koji nesmanjenom snagom traje i 12 godina nakon Jordanova definitivnog odlaska u mirovinu. Čuveni Jordanov logo postao je jedan od najprepoznatljivijih i najprofitabilnijih, računajući sve industrije.

Jordan kao „umirovljenik“ zarađuje od sponzorskih ugovora stotinu milijuna godišnje, dok je Nike prošlu fiskalnu godinu zaključio sa prihodom od 30 milijardi dolara. Trideset godina poslije dolaska Jordana u NBA ligu i pojave njegovih crno-crvenih tenisica, polovica od svih prodanih košarkaških tenisica u SAD-u imaju Jordanov logo.
 

Još brže do sportskih vijesti i prijenosa. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju

Nastavi čitati
divider