Da ćemo ponovo svjedočiti spektakularnoj završnici jamče prekrasni prizori i rekordi koje smo vidjeli prošle godine. Mnogi ne znaju o čemu se ovdje radi, pa će u nastavku teksta kolega novinar Milan Stjelja podijeliti s Vama najzanimljivije činjenice vezane uz ovaj adrenalinski sport.
Stvari koje morate znati ukoliko prisustvujete završnici drugog u nizu rovinjskog Red Bull Air Racea.
14 – toliko će vozača pokušati doći do pobjede. Radi se o 14-orici koja su ostvarila najbolje vrijeme u kvalifikacijama. Prvo voze jedan protiv drugoga, po principu „prvi protiv četrnaestog, drugi protiv trinaestog itd.“ (promjena u odnosu na lani kada su u ovoj fazi vozila 12-orica, što znači da u daljnjem krugu ima mjesta samo za jednog „lucky losera“, a ne više dva)
4 – toliko će vozača ući u samo finale. Netko od njih okrunit će se drugim rovinjskim naslovom.
12 – tu je poziciju zauzeo u kvalifikacijama aktualni svjetski prvak, Britanac Nigel Lamb. On i Rovinj nikako da si „sjednu“. Lani je ovdje bio tek osmi, da bi na preostalih šest utrka bio najmanje drugi.
15 – od 15 do 25 metara iznosi visina kojom piloti moraju proći kroz pilone (vrata) iznad mora (gornjih 40%). Prije je bilo još niže(između 10 i 20 metara).
370 km/h – to je najveća dozvoljena brzina pri ulasku u start koju piloti nikako ne smiju prekršiti. Obično se „kockaju“ s brzinama od 368, 369 km/h. Inače, jurilice mogu dosegnuti brzinu i do 440 km/h.
20 kg – toliko iznosi razlika u kilaži najdebljeg i najmršavijeg natjecatelja što igra veliku ulogu kada to pomnožite težinu sa silom od 10G
10G sila – potencirana gravitacijska sila koja, uslijed naglih i akrobatskih okreta koje piloti izvode u namjeri da što prije savladaju stazu, pritišće same natjecatelje. Što znači da vozač težak, primjerice, 80 kilograma, tijekom najtežih manevara na prsima osjeća zapravo težinu jednog manjeg automobila.
52,894 sekundi – to je vrijeme nevjerojatnog Paula Bonhommea, koje je sjajni Britinaca postavio na 2. treningu, voženom u petak. To je prvi i jedini put zasada da je itko odvozio rovinjsku stazu ispod 53 sekunde.
0,2 sekunde – tolika je razlika između najbržeg u kvalifikacijama (Paula Bonhommea) i vozača koji je ostvario peto vrijeme (Martina Šonke). Za usporedbu: odraslom čovjeku za treptaj oka potrebno je između 0,3 i 0,4 sekunde
0,08 sekundi – tolika je bila razlika u lanjskom finalu, u kojem je Austrijanac Hannes Arch pobijedio Paula Bonhomme. Nevjerojatno!
90 – toliko je sekundi potrebno da se popravi jedan srušeni „pilon“ (vrata). Još 2003. godine sve je izgledalo mnogo kompliciranije – za isti proces bilo je potrebno čak 20 minuta
0 – broj smrtnih slučajeva na Red Bull Air Race natjecanjima. Na sličnim natjecanjima diljem svijeta bilo ih je 19.
2001 – godina kada je nastala ideja o ovakvom tipu natjecanja, a u najvećoj ga je mjeri osmislio današnji natjecatelj, legendarni Mađar Peter Besenyei (57) kojeg zbog toga i nazivaju „Kum“ natjecanja.
696 – kilograma. To je prosječna težina ovih jurilica s vozačem unutra.
300 – konjskih snaga iznosi jačina motora svih aviona. S obzirom na težinu, zamislite kako to čudo juri...