Nogomet
Nogomet

Luda atmosfera i neobična rivalstva: Upoznajte američke nogometne navijače

Popularizacijom nogometa u Sjevernoj Americi zamah je uhvatila i vrlo zanimljiva navijačka kultura.

gol expired (Foto:DNEVNIK.hr)

Nogomet u Sjevernoj Americi je u ekspanziji i sve je popularniji. Većini bi prve asocijacije na popularizaciju sporta u jednoj od posljednjih tvrđava koja odolijeva čarima najpopularnije svjetske igre bili David Beckham i reprezentacija koja je stvorila euforiju dobrim nastupima na Svjetskim prvenstvima.

Međutim, jedan društveni fenomen govori o popularizaciji nogometa puno više od europskih veterana i privremenih nacionalnih heroja. Riječ je o sve masovnijoj i organiziranijoj podršci koju MLS klubovi imaju s tribina – kako na domaćim, tako i na gostujućim terenima.

Nogometni magazin FourFourTwo je sastavio listu 53 stvari koje bi svaki obožavatelj nogometa trebao napraviti prije smrti. Pored očekivanih događaja poput El Clasica, derbija Dinama i Hajduka ili odlaska na utakmicu Borussije Dortmund, na listi uglednog magazina su se našla i tri navijačka doživljaja američkog MLS-a.

Europska atmosfera s nekoliko američkih začina

Većina danas velikih američkih navijačkih skupina je nastala na prijelazu stoljeća. Uglavnom se radilo o stotinjak entuzijasta koji su svojoj momčadi htjeli pružiti glasnu podršku inspiriranu onom na europskim stadionima. Popularizacijom i povećanjem kvalitete nogometa broj članova je rastao i danas se broji u tisućama.

Europskim tradicijama poput transparenata, šalova i pirotehnike su dodali i nekoliko tipičnih američkih običaja. Jedan od primjera je takozvani „tailgate party“ koji na svojoj listi preporučuje FourFourTwo. Radi se o „zagrijavanju“ za utakmicu na parkiralištima, a uključuje druženje oko automobila, roštilj i pivo. Ovakav tip zabave vuče korijene iz nogometa – ali onog američkog.

Osim toga, neki klubovi imaju na tribinama prilično neobične rekvizite kojima slave golove. Navijači Montreal Impacta su na tribinu postavili ogromno zvono koje se oglašava kad njihova momčad postigne gol. Inspiracija za ovakav tip proslave je nadimak Montreala – „grada stotinu zvonika.“

Možda i najpoznatiji fenomen američke nogometne kulture je proslava golova Portland Timbersa. Nakon svakog pogotka maskota kluba Timber Joey motornom pilom reže komad balvana koji radi krug po tribini, a nakon utakmice se predaje strijelcu kao trofej.

Ovakvi rituali proslave također su dio američke sportske kulture – primjerice, nakon touchdowna New England Patriotsa posebni odred puca iz mušketa, dok na utakmicama Tampa Bay Buccaneersa bodove slavi gusarski brod pucnjevima iz topova.

Kako je žestoko rivalstvo dovelo do suradnje

Iako danas gotovo svaka momčad ima organiziranu i glasnu podršku s tribina, nogomet se najviše ukorijenio na sjeverozapadu SAD-a i obližnjim dijelovima Kanade. Klubovi iz te regije su Portland Timbersi, Seattle Soundersi i Vancouver Whitecapsi. Rivalstvo ta tri kluba seže još u 70-e i doba NASL lige.

Pojavom organiziranih navijačkih skupina Timbers Armyja, Emerald City Supportersa i Vancouver Southsidersa staro je rivalstvo dobilo novu dimenziju. Iako se, pogotovo između Portlanda i Seattlea, radi o vrlo žestokim rivalima, to je rivalstvo kanalizirano u suradnju koja je dovela do stvaranja internog natjecanja u organizaciji navijača.

Radi se o Cascadia Cupu koji spomenute momčadi igraju unutar glavnih natjecanja, a u raznim se oblicima igra od 2004. godine. Tri suparničke navijačke skupine skupile su sredstva za izradu srebrnog trofeja koji osvaja momčad najuspješnija u međusobnim dvobojima. Kad je MLS liga pokušala ostvariti prava na natjecanje, zajednički su ustali protiv lige kako bi kup ostao pod njihovom kontrolom.

Kako američki navijači ruše stereotipe

Dugo se stereotipno smatralo da nogomet u SAD-u uglavnom prate Hispanoamerikanci. Timbers Army i Emerald City Supportersi, koje se smatra vodećim skupinama SAD-a, ruše taj stereotip. U sredinama u kojima Hispanoamerikanci ne čine ni 10 posto stanovništva, u odnosu na jug gdje njihov broj prelazi i 40 posto, razvile su se najveće i najfanatičnije navijačke baze. Jednostavno, Amerikanci svih rasa i etničkih skupina su sve „luđi“ za nogometom.

Seattle i Portland su poznati kao „hipsterski“ gradovi koji se ponose svojim mladim i kreativnim stanovništvom. Oni su savršen poligon za iskazivanje svojih tendencija pronašli na nogometnim stadionima. Poznati su po spektakularnim koreografijama koje se pripremaju u najvećoj tajnosti tjednima uoči utakmice.

Klubovi su sve važniji dio gradskog identiteta, a podrška sve glasnija i organiziranija. Osim lokalnih, polako padaju i stereotipi o američkim navijačima s hamburgerom i pivom čije se navijanje svodi na izvikivanje riječi „defense.“ Nogomet pušta korijenje u Sjevernoj Americi, a kombiniranjem lokalnih i europskih navijačkih tradicija stvara se autentična američka nogometna kultura.