Nike je u suradnji s Hrvatskim nogometnim savezom predstavio dvije garniture novih dresova hrvatske reprezentacije na nedavnoj američkoj turneji u Miamiju i Dallasu. Vatreni će, jasno, nositi nove dresove na Svjetskom prvenstvu u Rusiji. Bit će to deseti jubilarni nastup hrvatske reprezentacije na velikim turnirima, a ujedno i deseti po redu hrvatski dres otkada traje suradnja slavnog američkog proizvođača sportske opreme i HNS-a, a koja je započela prije 17 godina.
Izlazak novih dresova i predstojeće Svjetsko prvenstvo poklapaju se s dvadesetom obljetnicom najvećeg uspjeha hrvatske reprezentacije, osvajanjem trećeg mjesta i brončane medalje na Svjetskom prvenstvu u Francuskoj 1998. Nadajmo se da će novi dresovi i veliki jubilej donijeti sreću te zapaženi uspjeh Vatrenima na Mundijalu u Rusiji.
Novi dresovi očekivano su izazvali veliku pažnju navijača i cjelokupne hrvatske javnosti. Slobodno možemo reći da su reakcije na prvi dres reprezentacije odlične, gotovo da nema onog kome se nije svidio već na prvi pogled. Dres doista izgleda prekrasno. Dizajneri Nikea nisu puno eksperimentirali, dres je na tragu prijašnjih, s tradicionalnim motivima i bojama, baš onakav kakav bi poželio prosječni navijač hrvatske reprezentacije.
Drugi dres izazvao je podijeljene reakcije, mnogima se svidio, ali ima i onih kojima nije legao na prvu. Dres u tamnim tonovima novost je za hrvatsku reprezentaciju, no posljednjih godina takvi su dresovi u modi, nosile su ih brojne reprezentacije, ali i veliki klubovi, uključujući i najveće hrvatske klubove Dinamo i Hajduk. Svaka avangarda isprva donosi polemike i sumnje. Prve reakcije navijača širom svijeta bile su slične kao i hrvatskih navijača na trenutačni drugi dres hrvatske reprezentacije, međutim, kako je vrijeme prolazilo, crni ili tamni dresovi postali su sve prihvaćeniji i omiljeniji. Primjerice, uvjerili smo se da se crni dresovi PSG-a jako dobro prodaju. Vjerujemo da će i drugi dres hrvatske reprezentacije s vremenom dostići sličnu popularnost.
Nacionalni simbol
Od osamostaljenja Hrvatske dresovi nogometne reprezentacije postali su nacionalni simbol Lijepe Naše. Po njima se Hrvatska kao država prepoznaje i ističe u svijetu. Hrvatska nogometna reprezentacija postala je najbolji ambasador još uvijek mlade države. Koliko smo puta putujući u inozemstvo ili gledajući televizijske priloge o različitim temama iz najudaljenijih i najnepristupačnijih krajeva svijeta vidjeli hrvatski dres u najneobičnijim situacijama. Tamo gdje smo se najmanje nadali nosile su ga osobe različite životne dobi, socijalnog i društvenog statusa, viđani su na dokovima Amazone, obroncima Himalaja, srcu Afrike ili u poslovnom središtu New Yorka. Nema sumnje da ćemo i nove dresove hrvatske reprezentacije sljedećih godina sretati po svim paralelama i meridijanima.
Evolucija hrvatskog dresa traje već skoro tri desetljeća, od neovisnosti Hrvatske i prve međunarodne utakmice reprezentacije sa Sjedinjenim Američkim Državama u listopadu 1990. Iako dizajn dresa za povijesnu utakmicu sa SAD-om nije bio baš najspretnije posložen, rad akademskog slikara Miroslava Šuteja odredio je sve buduće dresove hrvatske reprezentacije. Temeljni uzorak dresa bio je povijesni hrvatski grb, takozvana „šahovnica“ koja je postala lajtmotiv svih budućih dresova, pokazalo se, nove nogometne sile.
Hrvatska reprezentacija sa „šahovnicom“ na grudima plasirala se na devet od jedanaest mogućih velikih natjecanja što je učinak s kojim se mogu podičiti samo najveće europske nogometne sile, a najbolji rezultat je ostvarila na Svjetskom prvenstvu 1998. u Francuskoj osvojivši sjajno treće mjesto i tako postala planetarno poznatom i prepoznatljivom.
Nikeove inovacije
Hrvatska reprezentacija prvi put se pojavila na velikoj sceni 1996. na Europskom prvenstvu u Engleskoj. Pažnju svjetske javnosti privukla je već u kvalifikacijama kada je osvojila prvo mjesto ispred tada aktualnog viceprvaka svijeta Italije. Dizajn prvog dresa s Eura postao je „klasika“ i početna točka svakog sljedećeg dresa.
Na spomenutom Svjetskom prvenstvu u Francuskoj 1998. „kockicama“ je udahnuto malo života, sa širokim osmijehom su vijorile na bijeloj pozadini i donijele mnogo radosti hrvatskom narodu. Upečatljiv je bio i drugi dres, plavi s „kockicama“ ispod rukava. Taj se dres kasnije također ponavljao u raznim varijacijama i postao je jedan od simbola hrvatske reprezentacije.
Nike je na Svjetskom prvenstvu 2002. u Japanu i Južnoj Koreji predstavio revolucionarno rješenje s postavom koja je upijala znoj i hladilo tijelo. Prvi dres je izgledao klasično, s plavim uzorcima ispod rukava i plavim hlačicama. Broj na prsima nalazio se unutar bijelog okvira. Drugi dres je bio plav s „crveno-bijelim“ kvadratićima na rukavima. Na Euro u Portugalu 2004. Hrvatska je stigla s klasičnim „kockicama“ i povećim bijelim krugom na leđima unutar kojeg je bio broj plave boje.
Plavi dres za pamćenje
Glavni dres koji je Nike dizajnirao za Svjetsko prvenstvo 2006. mnogima je jedan od najljepših. Naprijed klasičan, s nešto žarkijim crvenim bojana, a na leđima uglavnom bijel i s plavim brojem. Rezervna garnitura također je zadovoljila mnoge ukuse; plavi dres s debljom okomitom linijom „crveno-bijelih“ kvadratića na lijevoj strani. U tom dresu Hrvatska nije zaigrala na Mundijalu u Njemačkoj, ali ostao je upamćen jer je u njemu pobijeđena Engleska na Maksimiru u kvalifikacijama za Euro 2008.
Uzvrat na Wembleyju Hrvatska je igrala u ponešto izmijenjenom dizajnu plavog dresa; „kockice“ su bile na bočnim stranama, slično kao i u Francuskoj. Englezi su ga dobro upamtili, Hrvatska ih je svladala sa 3:2 usred Londona i zalupila im vrata Austrije i Švicarske. Taj se dres tih dana sigurno dobro prodavao u Rusiji koja je na kontu hrvatske pobjede izborila nastup na Euru i tamo stigla do polufinala.
Hrvatska je u plavom dresu na Euru ostvarila tri pobjede u skupini, svladala je domaćina Austriju, moćnu Njemačku i naposljetku Poljsku. Mnogi su tada pomislili kako taj plavi dres donosi sreću Hrvatskoj, no to praznovjerje je srušeno onim nesretnim, šokantnim i nikad prežaljenim porazom u četvrtfinalu s Turskom.
Ekološki osviješteni dresovi
Na Euru u Poljskoj i Ukrajini Hrvatska je nastupila u još jednom Nikeovom novitetu; ekološki osviještenim dresovima koji se proizvode od recikliranih plastičnih boca. Za razliku od Eura u Austriji i Švicarskoj gdje Hrvatska nije odigrala nijednu utakmicu u prvom dresu, u Ukrajini i Poljskoj u sve tri utakmice nastupila je u glavnoj garnituri. Kvadratići su prekrivali dres cijelom površinom, a crvena boja bila je za nijansu bljeđa. Usprkos dobroj igri i jakom otporu kasnijim finalistima Španjolskoj i Italiji, Hrvatska je ispala u prvom krugu.
Za mnoge su i glavni i rezervni dres sa Svjetskog prvenstva u Brazilu među najatraktivnijim do sada. Klasični dizajn, crveni okovratnik, „crveno-bijeli“ kvadratići s crvenim rukavima i bijelim rubom, dominacija crvene boje na leđima, bijele hlačice i plave štucne. Dres koji je izgledao zaista primamljivo. Kako su u Nikeu pojasnili: crvena boja je simbolizirala snagu i hrabrost, a bijela slobodu i poštenje. Rezervna garnitura nije zaostajala privlačnošću; plavi dres s „crvenim-bijelim“ kvadratićima na ramenima.
Najljepši dresovi u Europi
Hrvatski dres na Euru 2016. bio je bez pretjerivanja među najljepšim na turniru, za mnoge i najljepši. Ugledni britanski nogometni magazin FourFourTwo proglasio je prvi dres Vatrenih najljepšim, a drugu garnituru svrstao je na odlično šesto mjesto. Podsjećamo da su na Euru u Francuskoj prvi put sudjelovale 24 reprezentacije.
„Prvi hrvatski dres uvijek izgleda sjajno, ali efekt vijorenja zastave doveo ga je do savršenstva. Jedini problem je u tom kako ga Nike može nadmašiti“, stoji u tekstu poznatog nogometnog magazina koji se prodaje širom svijeta.
Nikeovi dizajneri tada su objasnili svoju ideju riječima da su jedinstveni crveni i bijeli kvadrati već stoljećima nacionalni simbol Hrvatske, a u njihovoj viziji dresa predstavljaju spokoj, hrabrost i snagu svih Hrvata. Vatreni su hrabro odigrali Euro, pružili su odlične partije u skupini, osvojili su prvo mjesto pobijedivši u posljednjem kolu tadašnjeg branitelja naslova Španjolsku. U osmini finala Hrvatska je prilično nesretno ispala od Portugala, kasnijeg pobjednika turnira.
Rusija je nova šansa za Rakitića, Modrića, Perišića, Mandžukića i društvo da konačno ostvare zapažen rezultat na Mundijalu. U nogometu ništa nije sigurno i ništa se ne može obećati, pa tako ni veliki rezultat, što bi po našoj procjeni bilo najmanje četvrtfinale. Jedino što je sigurno jest to da će Vatreni na travnjaku izgledati sjajno u novim dresovima. Teško je reći je li novi dres nadmašio onaj s Eura u Francuskoj, to će vrijeme pokazati, ali prilično smo sigurni da će dres hrvatske reprezentacije biti visoko rangiran u „estetskim anketama“ domaćih i svjetskih medija. Ako Vatreni ostvare rezultat koji očekuje cijela Hrvatska, novi dresovi zacijelo će ući u legendu i vjerojatno će biti najprodavaniji i najnošeniji u povijesti hrvatske reprezentacije.