Nogomet
SPORTOVI
Nogomet
Nogomet u rukama šeika

Arapski kapital osvaja Europu: Evo koliko su uložili i tko jedini odolijeva!

U posljednjih nekoliko godina arapski kapital osvaja nogometnu Europu...

„Petrodolari“ ušli su vlasničku strukturu klubova poput Manchester Cityja, PSG-a, Arsenala ili Malage, mnogi veliki europski klubovi izdašno su sponzorirani od strane „šeika“ i njihovih kompanija, od Real Madrida i Barcelone do Milana.

Nije u pitanju samo Europa, Arapi utječu na razvoj nogometa diljem svijeta, od New Yorka do Melbournea. Prema nekim istraživanjima ukupna arapska ulaganja u nogometne klubove širom svijeta dosežu 1.8 milijardi eura, od toga 1.3 milijarde otpada na izravnu kupovinu vlasničkih udjela, a ostatak na sponzorstva klubova od strane kompanija kao što su Qatar Airways, Fly Emirates ili Etihad.

Arapi ne staju samo na tome, gotovo mahnito investiraju u prijenose utakmica kupujući televizijska prava za cijele lige, kao što su prva i druga francuska liga, derbije u Premiershipu, a odnedavno će imati prava i na utakmice Valencije, što je jednu televizijsku stanicu s Bliskog istoka stajalo 150 milijuna eura. Nogomet je sve profitabilniji posao za arapske milijardere tako da se očekuje kako će ubrzo udvostručiti ulaganja.

Od pet najvećih europskih liga arapskom kapitalu za sada odolijeva jedino Njemačka, gdje „šeici“ nemaju značajnih investicija. Nije da ih nema, ali su daleko manje nego u Engleskoj ili Francuskoj. Sponzorstvo može, ali Nijemci ne daju strancima tako lako ulaz u vlasničku strukturu klubova, politički i zakonski štiti domaće klubove od preuzimanja. Donedavno nije dala svoje klubove ni Francuska pa je ipak popustila, jasno, razlog je financijska kriza.

Njemačka je gospodarski motor Europe, još uvijek ekonomski dobro stoji, pa su njene kompanije još uvijek daleko najveći sponzori bundesligaških klubova. Od stranih tvrtki najveće ulaganje ima ruski energetski div Gazprom, koji reklamu na dresu Schalkea na godišnjoj razini plaća 15 milijuna eura, Fly Emirates sponzorira HSV sa 7.5, Alfa Romeo Eintracht Frankfurt sa 6 milijuna, LG Electronics Bayer Leverkusen sa 5.5 i to je uglavnom to, sve ostalo su njemačke kompanije. Najizdašnije sponzore imaju Bayern i Wolfsburg koji godišnje spreme 30 milijuna eura od Telekoma i Volkswagena, a Borussia Dortmund 20 milijuna zahvaljujući ugovoru s Evonikom.

Neki su ipak mišljenja da je snažniji ulazak Arapa u vlasničku strukturu njemačkih klubova samo pitanje vremena. Ako je ponuda prava, padaju i najtvrđe utvrde. Stara izreka kaže da svatko ima svoju cijenu, svaki se pravilnik može izmijeniti. Dok su jedni mišljenja da u svemu tome nema ništa loše, da je to jednostavni zakon tržišta, drugi se boje da će posvemašnja privatizacija klubova, ulazak stranog kapitala i općenito pretjerana komercijalizacija imati negativni učinak na duže staze, možda i nepopravljiv, do te mjere da prijeti uništenjem najljepše igre koju je čovjek izmislio. Vrijeme će pokazati tko je u pravu, ali jasno je da nogomet teško može ostati po strani, izdvojen od tendencija koje vladaju u određenim društvima. Nogomet je oduvijek ogledalo društva a ne obratno.

Godišnja zarada klubova Bundeslige od reklama na dresovima:

Bayern Telekom 30,0 milijuna eura
Wolfsburg Volkswagen 30,0
Dortmund Evonik 20,0
Schalke 04 Gazprom 15,0
Gladbach Postbank 7,5
HSV Fly Emirates 7,5
Stuttgart Mercedes-Benz Bank 7,0
Frankfurt Alfa Romeo 6,0
Bremen Wiesenhof 5,5
Köln Rewe 5,5
Leverkusen LG Electronics 5,5
Hoffenheim SAP 4,6
Mainz Entega 4,5
Hertha Deutsche Bahn 4,5
Hannover Heinz von Heiden 4,0
Freiburg Ehrmann 2,5
Augsburg AL-KO 2,0
Paderborn kfz-teile 24 1,3
 

Još brže do sportskih vijesti i prijenosa. Preuzmi
DNEVNIK.hr aplikaciju

Nastavi čitati
divider

Još vijesti
divider